Nem mad til nytår

Vil du have nem mad til nytår, så læs med her.

Jeg har fundet en liste på nem-mad.dk over de bedste steder der leverer nem mad til nytår.

Nytåret banker på og sommerhalvåret er lige om hjørnet og rejsekatalogerne dumper ind ad brevsprækken for at accelerere drømme om strand og bikini. Nytåret er i samme omgang en lejlighed for at kridte skoene og få gjort noget ved sig selv. Nogle stopper med at ryge, mens mange andre kaster sig over at få et vægttab.

Efter den fede julemad så skal man jo have en nytårsfortsæt

Mange der har villet opnå vægttab har muligvis prøvet at leve efter en diæt, som kunne skabe en hurtigt vægttab. Dette blot for at mærke at de tog kiloerne på igen efter en periode. Men i rækken af frugtkure, så er der desuden en slankekur, som alt andet lige slet ikke skal kalde en slankekur, men nærmere en kalkuleret tilgang til madindtag.
Her vil jeg lede opmærksomheden mod begrebet kalorietællere, der arbejder med kalorie output beregninger. Beregnet via input omkring din krop, fx alder osv. kalkuleres dit dagsbehov for kalorier. Dernæst udregnes det kalorieforbrug du bør have for at tabe dig fx ½ kilo per uge. Hvis du eksempelvis har et behov på 2400 kcal, så vil du ca. være placeret på 1990 kcal. for at tabe de essentielle kg.

Dette kræver at man logger alt det du spiser. Det betyder at du registrerer det du spiser på en tjeneste som kan opsamle kalorierne for dig og få det sat i en ramme, så du ikke mister dit overblik over dit kalorieindtag. Det er vel også bagdelen ved kalorietælling. Imodsætning til andre faster, så må man spise næsten alt, men det er desvære ikke alt du må spise i store mængder. Det er almindelig sund omtanke, som støttes af matematik. Du erfarer faktisk hurtigt, de dumme kaloriesyndere du skal undgå. Hvis vi nu siger at du fx har undladt morgenmaden og synes at en enkelt parisertoast og et glas coca cola til kl. 12 er rimeligt, så har man i en ruf brugt langt over halvdelen af denne dags behov på et ikke specielt vitaminrigt eller mæthedsblivende måltid.
Nogle jeg kender har købt adgang til en Kalorietæller online, der har domænenavnet, netkalorien.dk.

Hvilken kost er sundt , hvis man går ud fra kalorier?
Visse typer af fødevarer er ikke gunstige, når du spiser på kalorieregler. Du erkender automatisk, de fødevarer, som giver dig styrke og næring. Andre typer af mad, fx sodavand, som ikke er gode at spilde kalorier på.
Jeg har igennem tiderne fulgt med på madblogs og fundet en røvfuld fantastisk ny inspiration til kaloriefattig mad og nemme hverdagsretter, fx på madling.dk.
Du kan også lukrere på nogle af de store kommercielle samlinger af opskrifter på nettet, og søge efter sund mad.
Som tommelfingerregel er bælgfrugter, fjerkræ, sømad og diverse light produkter gode madvarer, mens fx frugt og ris er ærgerlige kaloriebaskere, som man skal spise med måde selvom disse råvarer i udgangspunktet ikke er usunde.
På denne måde erfarer du at spise mere hensigtsmæssigt og derfor bliver denne læring og det gode spisemønster varige meget længe efter at du igen stopper med tælle kalorierne.
Kan du snyde sig til en højere kalorieforbrænding?
Helt sikkert! Du kan bare jogge 5 kilometer, så har du rum i dit dagforbrug til at køre 4 stykker smørrebrød indenbords.
Foruden konditionstræning, så er stress også en essentiel parameter, af den årsag at din fedtforbrænding påvirkes af stress og din forbrænding kan blive dårlig. Din metabolisme afhænger af din døgnrytme og styres af din søvnmangel.
Bemærk at der findes en pulje af tips til at accelerere din kalorieforbrænding. Fx er hvidløg et godt råstof til at booste din forbrænding. Ligeledes vil én ½ liter iskold vand på tom mave fra morgenstunden ligeledes gøre underværker. Du kan alternativt også slutte af med en iskold afskyldning når du er i bad. Linser har ligeledes en række fordelagtige ingredienser til at få løftet kalorieforbrænding. Spis også gerne med C-vitaminer fx appelsin.

Eksisterer efterforbrænding?
Udtrykket Efterforbrænding stammer fra såkaldt non-oxid træning, hvor man træner med høj eksplosivitet i blot få minutter ad gangen. Den massive udladning på kort tid vil booste processer i din krop, der medfører at din forbrænding fortsætter mange timer efter din workout. Derfor er fx trappeløb en smart træning at supplere med, hvis man fx kun kan nå at træne tyve minutter, hvorimod konditionstræning er fordelagtigt, når du har god tid til at gennemføre din træning. Det du skal være orienteret på er at de indledende 18 min. udført træning ikke giver fedtforbrænding, så 18 min træning er utilstrækkeligt til andet end det formål at afvikle dagens indtagede kalorier af.